Derfor skal du huske at give og få massage

Kære læsere.

For en uges tid siden var vi til et spændende foredrag. Det handlede om massage, og de positive følger.

Der var også nogle gode pointer, som vi gerne vil dele med jer. For massage er skønt. Men det er ikke kun, fordi det føles godt, at massage er godt for dig. Massage handler om afslapning. Uanset om du har lidt ømme muskler eller bare skal have en romantisk og afslappende aften.

Massage har mange gavnlige effekter, og her vil jeg gerne introducere dig for 5 af dem. Måske nogle af dem vil overraske dig:

#1 Massage styrker immunforsvaret

Det er ikke for sjov, at massage føles så dejligt. Det styrker vores immunforsvar, som i høj grad består af hvide blodlegemer. Og en undersøgelse viser, at det netop er de hvide blodlegemer, som bruges til at bekæmpe infektioner med. Derfor er det slet ikke nogen dum idé at skrue lidt op for mængden af massage hen over efteråret og vinteren. Bare for en sikkerheds skyld.

#2 Du sover bedre

Har du ondt i ryggen eller andre steder, som kan give dig søvnproblemer? Det kan være svært at ligge ordentligt og få ro til at falde i søvn. Her kan massage hjælpe. En undersøgelse har vist, at blot 30 minutters massage to gang e om ugen i fem uger gjorde, at forsøgspersonerne have nemmere ved at falde i søvn og vågnede mindre i løbet af natten.

#3 Massage gør dig i godt humør

Ja, den er god nok. Massage gør dig faktisk ikke bare i bedre humør – det kan modvirke depression. Det er kropsberøringen, der reducerer risikoen for depression.

#4 Massage modvirker angst

Massage har også en positiv virkning i forhold til angst. Det dæmper symptomerne betydeligt. Det er naturligvis ikke helbredende, men deltagerne i et studie kunne i løbet af seks uger med behandling opleve et betydeligt fald i den score, hvorpå man måler angstsymptomer. Massage ser altså ud til at være det nye vidundermiddel.

#5 Massage sænker dit blodtryk

Det sidste punkt, vi vil nævne for dig, handler om ro. Vi kender alle sammen følelsen af ro, der sænker sig over os, når vi får massage. Hele kroppen slapper af, og nu kommer effekten: Massage kan sænke dit blodtryk. Bare 10-15 minutters massage, tre gange om ugen har en effektiv virkning.

Ingen tid at spilde

Så hvad venter du på? Der er så meget godt at fremhæve ved massage, så det er bare med at komme i gang. Du kan med fordel overveje, om du skal have din helt egen massagebriks hjem og stå. Se mere her.

 

Bedste hilsner

Bent & Minna

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.